– Gi barn forutsetninger for å gjenkjenne overgrep

Publisert 5.september 2010 | Medieoppslag

Barn må gis forutsetninger av skole og foreldre til å forstå hva som har skjedd etter at en ung kamerat eller venninne har vært utsatt for overgrep.

I  Oslo og Bærum har 27 jenter i 8-10-årsalderen den siste tiden opplevd tilnærmelser fra det som antas å være samme mann. Seks av dem skal ha blitt befølt. Politiet har satt inn store ressurser i saken, men har foreløpig ikke pågrepet noen.

Les også: Tilnærmelser mot 27 småjenter i Asker og Bærum
Les også: Tror samme mann antastet i Oslo og Asker

Barneombud Reidar Hjermann er klar på hva de voksne må prioritere når de i plenum på skolen eller i hjemmet skal ta opp det som er både ubehagelig og trist.

Vær lydhøre

– Ta barna på alvor. Man kan snakke med barn om nesten alt. Lærere eller foreldre skal være lydhøre overfor barna og svare på det barna spør om. Det kan kanskje være en ubehagelig oppgave, men de må likevel være lydhøre og gi barna de informasjoner de trenger. Man behøver ikke å repetere alle detaljer, men man må gi barna «knagger» som informasjonen kan henges på, sier Hjermann til NTB.

Det er også et riktig skritt å ta kontroll over nyhetsstrømmen mot barna, mener han.

– De skal ikke få for mye informasjon de ikke har forutsetninger for å forstå.

Bygger dramatikk

Hjermann mener at norsk skole generelt er flink til å ta opp hendelser med elvene i plenum, også hendelser der en eller noen av skolens elever er involvert. Og skolen er også flink til å kalle inn fagpersoner som hjelper til med å spre riktige informasjoner, mener han.

– Barn som ikke får vite hva som har skjedd, bygger seg dramatiske bilder som er på siden av virkeligheten. Hvis de informeres riktig, er de i stand til å gjøre sine egne vurderinger og reagere på egne vegne, sier Hjermann.

Han poengterer at et overgrep eller forsøk på overgrep kan oppfattes forskjellig. Det kan være vanskelig å skille en «god» berøring fra en «problematisk» berøring.

– En god klem fra noen er helt ok, mens klem fra andre kan være det motsatte, sier Hjermann.

– Barn bør vite hvor grenser går. Incestsenteret i Vestfold gir undervisning i barneskolen om dette, og det ser ut til at denne undervisningen er en helt uproblematisk for barna, sier han.

–Må lære

Reidar Hjermann legger vekt på at unge skal lære å gjenkjenne et overgrep, uansett hvem det kommer fra.

– En gruppe incestutsatte jenter som jeg har hatt jevnlig kontakt med, forsto først i ungdomsalderen at de var utsatt for incest, selv om det hadde pågått i mange år, forteller han.

Hjermann understreker at det også er viktig at barn gjenkjenner en krenkelse, fordi de skal kunne si fra på vegne av venner.

– Ofte sier barn først fra til en venn eller venninne om hva som har skjedd. Da er det viktig at barnet som får vite om det, går videre med saken til voksne, poengterer han.

Det at overgriperne også kan være ungdommer, er det en gryende bevissthet om nå, ifølge Hjermann.

– Overgripere er ikke alltid voksne, det kan være en jevnaldrende ungdom på fest, eller en ungdom som treffer barn bak butikken på hjørnet, sier barneombud Reidar Hjermann. (©NTB)